I dagens arbeidsliv er samarbeid helt essensielt. Store deler av verdien en bedrift skaper, både i form av varer og tjenester, avhenger av at mennesker jobber sammen. Dette er derfor et tema som neppe vil gå ut på dato, og det er derfor viktig å jobbe kontinuerlig med dette.
Så vi har samlet tre gode tips, fra tre gode foredragsholdere som brenner for samarbeid:
Med foredraget “Verdens beste arbeidsplass!” engasjerer Bård bedrifter landet rundt. “Verdens beste” er nemlig ikke en kåring, men et valg alle tar hver dag, og som får store konsekvenser for hva vi kan få til sammen. Så hva skal til for at alle velger dette? I foredraget - som kommer med både lærings- og lattergaranti, får dere svaret...
Bårds beste tips:
Et grunnleggende prinsipp for samarbeid er å avklare «Hva skal vi lage for hvem og hvorfor?» før arbeidet starter. Ofte handler dårlig samarbeid ikke om mangel på ideer eller respekt – men heller at vi ikke er helt enige om hvor vi faktisk skal...
Les mer om foredragene til Bård her!
Nina formidler med både faglig dybde og stort engasjement, og foredraget “Tenk om det går!” bevisstgjør publikum på både eget og kollektivt ansvar for å skape arbeidslyst, mot og entusiasme på jobben.
Ninas beste tips:
Et godt samarbeid handler mye om lytteevne, raushet, bidragslyst og et ønske om å gjøre hverandre gode. Ofte kan vi bli mer opptatt av å presentere og argumentere for våre egne ideer, tanker og løsninger, enn å skape et resultat sammen. De virkelig gode (og morsomme) samarbeidene skjer når vi møtes innenfor rammene, og sammen skaper innholdet.
Les mer om foredragene til Nina her!
For Anders, er humor alltid en viktig ingrediens uansett type foredrag, og latter er selvskrevent i enhver forsamling selv om temaene er seriøse. Foredraget “Vi gjør det sammen!” tar for seg begrepet “vi”, og hvordan det kan brukes for å skape det beste arbeidsmiljøet.
Anders' beste tips:
Reduser rom for antakelser. I et samarbeid er tydelighet et nøkkelord. Ingen er tankelesere. Hva forventer du? Hva kan du levere? Er du usikker på hva den andre mener, sjekk det ut ved å si: “Så det du mener er at........”.
Les mer om foredragene til Anders her!
Effektivt samarbeid er nøkkelen til suksess i ethvert selskap. For ledere som ønsker å forbedre teamdynamikken og øke produktiviteten, vil samarbeid være et høyaktuelt tema å begynne med.