Gå til hovedinnhold Gå til footeren

3 tips til bedre kommunikasjon!

3 tips til bedre kommunikasjon!||3 tips til bedre kommunikasjon!

Kommunikasjon er et komplekst tema, og man blir aldri ferdig utlært. Det kommer stadig ny forskning på temaet, og etterhvert som sammensetningen av ansatte endrer seg, vil også kommunikasjonen endre seg.

Så om du er nysgjerrig på hvordan DU kan bruke kommunikasjon for å skape et arbeidsmiljø der folka både trives og presterer, følg med, for her kommer noen knalltips fra tre av Athenas-foredragsholderne👇

Aina Thunem mener at tydelig og effektiv kommunikasjon er nøkkelen til mestring og gode prestasjoner. En av tingene Aina prater om i sine foredrag hva du egentlig sier gjennom enkelte handlinger. Hva sier du for eksempel hvis du aldri har på kamera i møter? Eller hvis du stadig avbryter en kollega?

Ainas beste tips:

Ikke send “Kan du se på dette?”-mailer som er fulle av info, men mangler en konkret oppgave. Denne handlingen skaper unødvendig mye stress for mottakeren, og det er vanskelig å tolke hva du egentlig ønsker.

Nysgjerrig på mer? Les mer om Ainas foredrag her!

Synneva Erland er lidenskapelig opptatt av psykologisk trygghet, som er en viktig byggestein for god kommunikasjon i en organisasjon. Når tryggheten er på plass, kan kollegaer snakke mer åpent, og man unngår misforståelser og kryptiske beskjeder.

Og ikke minst får man frem de gode idéene som kollegaene dine kanskje ikke har turt å dele før.

Synnevas beste tips:

Inviter til deltakelse! Det er mange på en arbeidsplass som ikke føler seg hørt, men disse kan sitte på en gullgruve av idéer og forslag. Så ta en skikkelig runde rundt møtebordet, slik at alle blir innvolvert og hørt.

Vil du ta dette med videre på din arbeidsplass? Les mer om Synnevas foredrag her!

Tenk om tilbakemeldingskulturen på din arbeidsplass virket positivt inn på bunnlinja?

Trond Ullenes brenner for kunsten å gjøre hverandre gode gjennom tydelige, konkrete og konstruktive tilbakemeldinger. Også her står kommunikasjon sentralt, og Ullenes mener at vi kan bruke tilbakemeldingskulturen som et verktøy for å styrke organisasjonen i alle ledd.

Tronds beste tips:

Gi konkrete tilbakemeldinger på hva en kollega har gjort bra. I stedet for “Du er dyktig”, kan du si “Måten du håndterte den irriterte kunden på, og beholdt roen, gjorde meg stolt”.

Vil du knekke tilbakemeldingskoden? Les mer om Tronds foredrag her!

Vi håper du fant noen nyttige tips her, som kan gjøre kommunikasjonen på jobb enda bedre! Vi ønsker deg en flott uke videre! 🙌

Hilsen oss i Athenas