Anna Kirah er utdannet designantropolog og psykolog. Hun er damen som snudde opp ned på Microsofts tilnærming til brukervennlighet.
Under utviklingen av Windows XP var hennes første oppgave å kartlegge hvor lang tid sluttkunden brukte på å sette opp en PC og komme seg på nett. Microsofts egne tester viste at dette ville ta tre timer i snitt.
Anna startet sin undersøkelse med den «vanlige Amerikanske forbruker» og resultatet skulle vise at INGEN klarte det. Ikke på 6, 12 eller 16 timer. Absolutt ingen klarte det uten tung support! Det ble bråk – og hun fikk spørsmål om hvor hun hadde funnet «disse idiotene». Hun ble innkalt til sjefen, sikker på å miste jobben. «Men han ville vite hvor stort budsjett jeg trengte,» forteller hun.
Kontakt ble etablert verden rundt, med i alt 2000 familier som tok del i testing og utviklingen av innovative produkter og programvare beregnet for sluttbrukeren.
Anna Kirah er kvinnen, som uten kjennskap til IT eller programvare, fullstendig forandret Microsofts måte å tenke og utvikle sine programmer og tjenester på.
I 2004 fikk hun prisen som Contributor of the year i Microsoft, for sitt strategiske arbeid som ledet frem til Windows XP og MSN.
Under sin tid i Microsoft brukte Anna mye tid på å sette seg inn i situasjonen til ulike kundegrupper fra hele verden. Fra ghettoer i Sør-Afrika og Brasil, til moderne hjem i Korea, Dubai, Japan og Europa. Arbeidet hun la ned ble så etterspurt at Microsoft leide henne ut som rådgiver til flere multinasjonale selskaper, deriblant L'Oréal, Ford Motors og Procter & Gamble.
I dag er hun internasjonalt anerkjent for sitt arbeid knyttet til brukervennlighet innen design, innovasjon og organisatorisk endring. Det vil si å sette ”kundens” behov først - og da må man vite hvem ”kunden” faktisk er! Hun kaller dette en menneskesentrert tilnærming til endring og innovasjon.
Lang og bred arbeidserfaring fra multinasjonale selskaper verden rundt har etterhvert bragt henne tilbake til Norge. I dag arbeider hun her med strategi, design, teknologi, informasjon og ikke minst mennesker. Hun er opptatt av tjenestedesign som en metode for å oppnå tjenester og produkter som møter behov og skaper verdi, både for kunder og for organisasjoner.
Anna er også opptatt av framtiden. Anna Kirah foredrag hjelper også lyttene med å forstå hva det er som skjer med oss nå, og hvordan dette påvirker tiden fremover gjennom trendanalyse.
Anna Kirah foredrag kan holdes på norsk og engelsk.